Jak se liší videoprodukce pro různá odvětví?

15. 1. 2025

Kdo není vidět, ten jako by nebyl. Videoprezentace je dnes velmi důležitou součástí marketingu každé firmy – poutavé reklamní spoty, instruktážní videa, prezentace produktů… Bez toho se zkrátka už nikdo neobejde. Avšak každý obor má svá specifika. Pojďme se společně podívat na to, jak by to mělo fungovat!

Proč je důležité přizpůsobit videoprodukci konkrétnímu oboru?

Stejně jako lidé, i profesní obory jsou různé a mají odlišné potřeby. Každé odvětví má svůj specifický jazyk, hodnoty i vizuální styl. Například motoristům nelze naservírovat stejně vypadající reklamu jako pro milovníky baletu. Nebo lze, ale nebude mít efekt. Proto vždy, než se pustíte do tvorby nějakého obsahu, zjistěte, kdo je vaše cílovka.

Když si dáte tu práci a zjistíte si o oboru a jeho cílovce co nejvíce, podaří se vám:

  • Vytvořit relevantní obsah, který bude rezonovat s cílovým publikem
  • Posílíte důvěru v značku/firmu, protože dokážete, že rozumíte jejich potřebám
  • Odlišíte vaši firmu/klienta od ostatních 

Jak vytvořit úspěšné video pro konkrétní firmu? 

Vytvořit úspěšné video, které zasáhne co nejvíce lidí, není vždycky snadné, ale pokud se budete držet následujícího postupu, získáte velkou šanci, že se vám to podaří. 

  1. Definujte si jasný cíl, čeho chcete videem dosáhnout – prodat nějaký produkt, získat povědomí o značce, komunikovat nějakou aktivitu…?
  2. Udělejte si průzkum, co vaše publikum zajímá s jakým jazykem je s ním třeba komunikovat – je lepší mířit na jedince a jeho individualitu nebo mluvit k celé skupině? Formální či neformální jazyk? Specifický slang či způsob mluvy, například řidiči kamionů nebo studenti z Gen Z? 
  3. Uzpůsobte vizuál preferencím publika v souzněním s prezentovanou značkou – dodržujte vizuální identitu, aby bylo jasné, jaká značka je komunikovaná. Vizuál značky by měl jít ruku v ruce s tím, co se líbí cílovce. 
  4. Vytvořte si jasně strukturovaný scénář.
  5. Před vypuštěním video představte focus group z daného odvětví a vyžádejte si podrobnou zpětnou vazbu. Na jejím základě video případně upravte.

Jaké jsou klíčové rozdíly v jednotlivých odvětvích?

  • Každé odvětví má specifické cílové publikum, které má nějaké zájmy, názory a obvykle menší věkový rozptyl. Některá odvětví jsou také výrazně orientovaná na jedno z pohlaví- například estetická medicína, kosmetika…
  • Každé odvětví má svůj specifický jazyk a způsob komunikace. Díky té se členové této zájmové komunity identifikují a navíc je možné vyjadřovat složité koncepty přesněji a efektivně. (Např.:Nemůžete ve videu mířeném na kadeřnice svůj produkt vysvětlovat jazykem softwarového inženýra) 
  • Každé odvětví má svůj charakteristický vizuální styl, které je dobré dodržovat. 

Příklady charakteristik jednotlivých odvětví

Abychom pouze nemluvili abstraktně a měli jste konkrétnější představu o tom, co to všechno znamená, vybrali jsme pro vás několik charakteristik z různých oborů, podle kterých je dobré videa tvořit. Samozřejmě vždy je důležité řídit se  hlavně tím, co víte o vašich zákaznících či publiku. 

Technologie: V tomto odvětví se klade důraz na jednoduchost, srozumitelnost a vizuální přitažlivost. Videa často vysvětlují složité technické koncepty jednoduchým způsobem. Často proto využívají čisté, minimalistické pozadí, animované grafy a vysvětlující animace.

Módní průmysl: Zde je důležité vytvořit emotivní zážitek a vizuálně atraktivní obsah. Videa často využívají rychlé střihy, módní modely a hudbu. V módních videích se často pracuje s barevnými pozadími, různými texturami a zajímavými světelnými efekty.

Potravinářský průmysl: Videa v tomto odvětví se zaměřují na kvalitu produktů, čerstvost a chuť. Často se používají záběry z přírody a kuchyně.

Zdravotnictví: Videa v tomto odvětví musí být přesná, důvěryhodná a srozumitelná pro laickou veřejnost. Často se používají animace a vysvětlovací grafiky.

Finanční sektor: Videa v tomto odvětví musí působit důvěryhodně a profesionálně. Využívají více textů a grafů. Často se používají statické záběry a mluvící hlavy.

Vzdělávání: Vzdělávací videa často využívají animace, vysvětlovací grafiky a jednoduchý jazyk. Důraz je kladen na srozumitelnost a přehlednost.

Zábava: Zábavná videa mohou být velmi různorodá, ale často využívají humor, hudbu a dynamické střihy. Důraz je kladen na emoce a zábavu.

Všímejte si rozdílů 

Abychom byli ještě konkrétnější, pojďme se podívat na příklady takových videí. 

Technologie: 

Móda:

Automoto:

Medicína:

Všímáte si rozdílů? Než se pustíte do produkce svého videa, nezapomeňte se podívat na to, co tvoří (úspěšná) konkurence a zanalyzujte si, co a proč jim funguje.

These post might interest you