Jak se dá využít umělá inteligence v produkčním procesu videí?

14. 5. 2024

Umělé inteligence se není třeba bát. Řada tvůrců si k ní udělalo již od začátku negativní vztah, jelikož se obávají o svou práci. My si ale dneska ukážeme, že je tomu naopak – umělá inteligence je totiž především pomocníkem, dalším nástrojem, který nám pomůže dosáhnout toho nejlepšího výsledku. A ušetřit k tomu čas, který můžete věnovat dalším projektům! 

S čím nám může umělá inteligence v produkci pomoci? 

  • Plánování a script

Představte si, že můžete během chvilky zanalyzovat trendový obsah a zjistit, jaká témata lidi zajímají! Žádné dlouhé výzkumy, emailingy, chození do terénu. Stačí si promluvit s ChatGPT a ona tuhle zdlouhavou práci, která může leckdy trvat i týdny, vyřeší dříve než si vypijete kafe. 

Umělá inteligence je také skvělým pomocníkem při psaní scénářů – stačí zadat klíčová slova a témata a první draft skriptu je na světě. Je už pak na vás, zda ho jen doladíte, či se jím necháte pouze inspirovat. Umělá inteligence není schopna originální kreativy, ale může vás navést správným směrem. Nebojte se tedy, vaší kreativitě práce s ChatGPT neublíží. 

  • Casting a výběr lokací

Věděli jste, že umělá inteligence vám dokáže vybrat to nejlepší herecké obsazení? Má totiž přístup k veškerým informacím o hercích, takže dokáže rychle vyhodnotit jejich výkony, popularitu a vhodnost do vašeho projektu. Stejně tak vám na základě scénáře může doporučit vhodné lokace, které odpovídají popisu scén a kde se dá natáčet. 

Ilustrační obrázek jsme vytvořili pomocí nástroje pro generování obrázků DALL-E.
  • Správa kamerových nastavení

Natáčení můžou pěkně zkombinovat světelné podmínky. Je třeba neustále hlídat nastavení a když zapomenete, může se stát, že záběry budou příliš tmavé či světlé, což sice můžete zachránit v postprodukci, ale to je spousta času navíc. A čas jsou peníze, jak se říká. 

Umělá inteligence ale dokáže sama optimalizovat nastavení kamery v reálném čase na základě světla a dalších faktorů. Dokáže také automaticky udržovat fokus na herce během natáčení. Pokud máte Iphone, můžete to rovnou vyzkoušet – porovnejte si záběry natočené v běžném kamerovém módu a ve filmovém nastavení. To je rozdíl, že? 

  • Zvuk

Zaznamenání zvuku tak, aby byl čistý a srozumitelný je někdy obtíž. Některé zvuky totiž jako lidé v reálném čase nevnímáme, avšak mikrofony jsou citlivé a zaznamenávají s dialogy herců i okolní šumy a pískání větru. AI ale dokáže tyto nežádoucí zvuky v audiozáznamu rozpoznat a eliminovat. Stejně tak lze s její pomocí optimalizovat zvukové úrovně a mixovat. Takže opět během pár okamžiků získáte čisté a kvalitní audio. 

  • Vytvoření záběrů

Pokud zrovna nenatáčíte celovečerní film, ve kterém je důležité, aby herci vždy vypadali 100 % stejně a byli skutečnými lidmi se všemi mikrotřesy, mrkáním očím a vnitřním prožívání emocí, můžete si pomocí umělé inteligence ušetřit tisíce za komparz. Uměle vytvořené záběry můžete využít do krátkých reelsů, reklam či videoklipů. My jsme zrovna nedávno vytvořili náš první videoklip s pomocí AI pro Lubomíra Novohradského, kterého znáte jako moderátora podcastu Autentická Výzva, který natáčíme v našem podcastovém studiu na Mazance. 

Ano – lidé generování pomocí AI mají své mouchy a když se na ně podíváte pozorně, váš mozek pochopí, že je na nich něco “špatně”. Jsou to spíše živoucí obrazy, photoshopové obálky časopisů. Ale vzhledem k tomu, jak rychle jde vývoj AI dopředu, lze očekávat, že brzy bude pro lidské oko opravdu velmi těžké rozeznat realitu od uměle vytvořeného. Podívejte se na vygenerované fotografie z minulého roku a porovnejte je s tím, co dokáže Dall-e, Midjourney či Adobe Firefly teď- ten rozdíl je opravdu veliký! 

Doporučujeme vám tedy s umělou inteligencí začít experimentovat. Pokud nevíte jak na to, můžete se přihlásit do našeho unikátního online kurzu AI pro tvůrce, díky němuž za 4 hodiny získáte dokonalý vhled do práce s AI v produkčním, i postprodukčním procesu. 

Lze umělou inteligenci využít i v postprodukci? 

Ano, a to opravdu velmi dobře. Dnes existuje již celá řada programů na bázi umělé inteligence, která vám může postprodukční procesy významně ulehčit.

  • Střih a montáž

Pokud nejste střihač a nevíte si rady s výběrem a poskládáním stovek záběrů, umělá inteligence vás může dost zachránit. Výborným pomocníkem je ale i pro ty, kteří se střihem videí živí – může vám totiž ušetřit hodiny, které obvykle trávíte procházením materiálu. AI vám totiž může udělat “jen” top výběr dle nastavených kritérií, a pak už to bude jen a jen na vašem oku a cítění. Stejně tak můžete během pár kliků získat analýzu a korekci barev videa. Dostanete tak jistotu, že vizuální styl bude 100 % konzistentní a žádný odlišný záběr vám neunikne! Protože chybovat je lidské, ne však robotické! 

  • Efekty a vizualizace

CGI a speciální efekty jsou velmi náročné, nejen na čas. Jak jsme již zmínili výše, umělá inteligence dokáže vytvořit celé scény, objekty i subjekty. Využít ji můžete například pro tvoření scén, které by byly v reálném světě skutečné sci fi. Umělá inteligence pracuje téměř bez jakýchkoliv omezení. A už jsme říkali, že velmi rychle? Scény tak můžete vytvořit v různých pojetích a pak si už jen vybrat to, které nejvíce rezonuje s vaší představou. 

  • Voiceovery

Pokud nemáte rozpočet nebo čas na práci s dabérem, můžete si voiceover celkem snadno vytvořit pomocí umělé inteligence. Díky svému raketovému vývoji dnes již dokáže lidský hlas napodobit dokonale. A opět si můžete navymýšlet ohledně toho, jak bude hlas hluboký, vysoký, jaké tempo řeči… Možností je spousta. 

  • Titulky

Především videa na sociálních sítích se dnes bez titulků neobejdou. Pokud nemáte k dispozici přesný přepis mluveného slova (i ten vám může AI vytvořit), titulky zvládnete během pár sekund i s mobilní aplikací. Nemusíte tak zbytečně trávit hodiny času poslechem a zapisováním slova od slova a pak ještě časováním. Jde to automaticky a na vás již bude jen zkontrolovat “překlepy”! 

K čemu ještě můžeme umělou inteligenci využít? 

Dokonale sestříhaným a upraveným videem to nekončí. Umělá inteligence se vám bude hodit i v distribučním procesu.

  • Optimalizace obsahu

Aby se vaše video dostalo k lidem, musíte ho dostat na vhodné platformy. A ty často mají své požadavky na různé formáty videí. S AI videa do požadované formy upravíte na pár kliků. Navíc vám může poskytnout podrobnou analýzu, ať víte, které platformy jsou pro vás vhodné, a kde to pro váš projekt nemá smysl. 

  • Marketing a analýza

Každý správný marketér ví, že video se musí dobře zacílit, má-li získat nějaká shlédnutí. Jak se přizpůsobit cílovce a kdo vlastně je vaší cílovkou můžete zjistit právě pomocí AI. Stejně tak vám dokáže předpovědět, jakou úspěšnost vaše video bude v této skupině na základě obsahu mít.

A teď to, co se může řadě tvůrců zdát problematické – umělá inteligence si poradí i s tvorbou propagačních materiálů – plakátů, klipů a příspěvků na sociální média. Rádi bychom ale zdůraznili, že i v tomto ohledu umělá inteligence grafického designera či copywritera nemůže plně nahradit. Opět je spíše může jen navést a zkrátit čas, který by normálně strávili koukáním do prázdné obrazovky. S AI můžete experimentovat, konzultovat. Stejně tak jako se již moderní tvůrce neobejde bez AI, AI se neobejde bez člověka. Jsme to stále my, kdo tvoříme prompty! 

Chcete vědět, jak přesně lze s AI sestříhat video? Již brzy vám to prozradíme v dalším článku! 

These post might interest you