Zaplacení projektu z crowdfundingu. Jak to funguje?
Představme si trošku podrobně jednu z cest, jakou lze (anebo aspoň částečně) zafinancovat film. Jedná se crowdfundingovou podporu, u níž jak z názvu vyplývá nás podpoří „dav“. Obvykle se tento výběr peněz koná u menších projektů či studentských filmů, kdy obnos peněz čítá kolem několika tisíc korun. Hlavní je, že lidé, kteří nám přispějí na oplátku od nás něco získají v podobě menšího, ale klidně i většího dárku. Zkrátka podle toho, jaké máme možnosti. Nesmíme také ale opomenout, že peníze, které chceme vybrat na určitých platformách nezískáme celé, berou si mezi 5–9 % z částky námi stanovené. Dokonce na platformě Hithit musíme získat celou částku, kterou jsme zadali (nelze poté změnit), protože pokud ji nevybereme, po uplynutí několika dní se peníze vrátí zpátky dárcům. Zrovna ale Donio je platformou, kde obdržíme klidně i půlku z toho, co jsme plánovali vybrat. Tudíž zvažte, co se vám bude hodit.
Jak na to?
Jednoduše projekt přihlásíte do jedné z takových platforem jako například Hithit, Startovač nebo Donio. Jedná se o české platformy, ale pokud míříte na zahraniční trh, mohl by vás zajímat Kickstarter. Důležité je, abyste vymysleli chytlavý název a projekt pravdivě, ale přitažlivě popsali. Totiž zrovna u platformy Hithit se vám ozve osoba, která váš projekt musí schválit a také vám radí, co byste měli vyplnit, aby vše bylo úplné. Hodí se přidat nějaké fotky nebo odkaz na videa a jiné stránky, kde vás lidé mohou najít. Určitě použijte grafiku či vložte přímo prezentaci svého díla, aby se nejednalo jen o holý text. Představíte kromě svého projektu i sebe, a hlavně popíšete k čemu vybrané penízky použijete.
Tip: Nezapomeňte také pravidelně přispívat aktualitami, kam jste pokročili ve své práci anebo poděkujte za prozatím vybranou částku a povzbuzujte lidi dál. Vhodné určitě je, pokud máte nějakou sociální síť projektu, upomínkovat lidi ideálně dva týdny dopředu, že se kampaň chystáte spustit a pak stále přispívejte něčím novým, aby lidé na váš projekt nezapomněli.
Co podporovatel získá?
Kolik peněz vám lidé budou moct přispět a také jaké ceny za to dostanou? Mnoho lidí vymýšlí za nejnižší peněžní cenyu„dobrý pocit“, různé maličké ruční výrobky jako korálky nebo přívěsky, či podpisy a logo filmu. Takové upomínkové předměty se mohou pohybovat od stovky až do pětiset korun, ale záleží skutečně na vás, jak předměty naceníte. Od pěti set a výš někdo nabízí podepsaný scénář, vstup na premiéru, schůzku s jedním z tvůrců nebo návštěvu na natáčení či dokonce hraní v komparzu.
Zkusme se ale zamyslet nad zajímavějšími cenami. Dejme si tedy příklad na smyšleném krátkometrážním filmu. Vaše kampaň se pravděpodobně bude točit kolem tematiky a motivů příběhu a také toho, proč je pro vás důležité zrovna tohle téma zpracovat. Z této idey můžete také vytěžit při vytváření cen. Imaginární příklad: máte třeba film o nějakém běžci a když vám to herec běžce dovolí, můžete nabídnout „běh s ním“ jako odměnu pro dárce. Nebo je příběh o vaření, poskytněte záživný gastronomický zážitek či vaření s režisérem.
Pokud jste si našli nějakého sponzora, jehož produkty můžete využít na tyto dary, neváhejte s tím! Může se jednat třeba o sportovní oblečení, pakliže je film sportovním žánrem, nebo se odehrává na nějakém malebném lesním místě, darujte za příspěvek pobyt někde v přírodě. Možností bude určitě mnoho, podívejte se jaké má váš štáb schopnosti i možnosti a co záživného a lákajícího můžete vašim dárcům nabídnout.
Tip: Co se pohybuje okolo cen, jak to tak bývá i v obchodech, lákavé jsou obvykle ceny typu 99, 159, 599 Kč a ne přesně 100, 200, 500 Kč… A pokud můžete, volte i ceny rozličné, aby si každý z přispěvatelů přišel na své.
Bonusový text: Proč lidé nepřispívají?
Může se také stát, že kampani se nedaří nebo neoslovila spoustu potřebných lidí. Pamatujte totiž, že i když oslovíte třeba stovku osob, přispět vám může třeba jen pět. Zaprvé mohou mít lidé zkrátka jiné priority, což máme vlastně všichni, a nemají penízky nazbyt. Naopak nemusí projekt dostatečně znát, nemají v něj důvěru, protože o něm získali málo informací a není jim přiblížen ani tým, který na díle pracuje, což je faktor, který už ovlivnit můžete. Kampaň je nepřesvědčila, protože se nám možná povedlo nechtěně zamířit na špatnou cílovou skupinu. Dám krátký příklad, jestliže chci oslovit mladé lidi vrhnu se na sociální sítě a pokud mířím přímo do škol na středoškoláky, vyvěsím letáčky s dovolením školního vedení nebo rozpošlu emaily pro studenty. Nebo Vybrané odměny nejsou vhodné. Stává se, že si za sto korun koupí „dobrý pocit“ a za pět set podepsaný plakát filmu. Jsou to krásné věci, ale někomu se skutečně nechce investovat do placek, pohledů a podpisů. Někdy zkrátka nechtějí, nemají žádnou motivaci proč by měli přispět. Je vhodné si tedy skutečně celou kampaň pořádně promyslet a zkontrolovat ji znovu bod po bodu.
Podstatné je, abyste měli po ruce člověka, který se bude kampani aktivně věnovat, aby skutečně běžela tak, jak má a jak si přejete. A pokud máte návrh na reklamu či krátký snímek, neváhejte se nám ozvat. Jsme produkce otevřená každé příležitosti.
Sledovat nás také můžete na našem YouTube kanále, poslouchat podcast Autentická výzva na Spotify. Nebo se na vás moc tešíme na Facebooku a LinkedInu!