Co je to vlastně podcast a jak ho vytvořit?

Jak na podcasty
autor – Katka Šturmová
12. 4. 2024

Může se zdát, že s podcasty se poslední dobou roztrhl pytel a vytvářet další by snad nemělo ani smysl. Opak je však pravdou – opravdu kvalitních je totiž stále jako šafránu! Pokud si myslíte, že máte na internetech co říct, a už nějakou dobu si pohráváte s myšlenkou, že byste to s podcastem zkusili, tady jste na správném místě. Máme totiž s podcasty bohaté zkušenosti a rádi vám poradíme, jak na ně!

Víte, jaký je rozdíl mezi podcastem a programem v rádiu? (Zdroj obrázku: Unsplash.com)

Čím se podcast liší od rádia?

Podcast má formu zvukového či videosouboru, který je dostupný na internetu na jedné či více specializovaných platformách jako je YouTube, Spotify či Google podcasty. Zatímco rádio vysílá lineárně a oblíbený pořad si často musíte naladit v konkrétní čas, podcast si můžete pustit kdykoliv na jakémkoliv zařízení s přístupem k wifi. 

Dalším rozdílem mezi těmito dvěma médii je i v jejich produkci a proměnlivosti a délce obsahu. Rádiové pořady mají obvykle pevně danou délku a formát, který musí dodržet. Jsou financovány prostřednictvím reklam či z veřejných zdrojů. A na  jejich tvorbě zpravidla spolupracuje celá řada lidí, pro které je tato práce zdrojem obživy. 

Podcasty jsou oproti rádiu flexibilnější. Může je totiž tvořit úplně kdokoliv, kdo má nějaké nahrávací zařízení. Kvalita jejich produkce je tedy různá  Posluchači dokáží leccos odpustit, protože je pro ně důležitý obsah. Ten jeho tvůrci často tvoří zadarmo případně za menší členské příspěvky od samotných fanoušků, kterým ho přizpůsobují. 

Spousta lidí začala tvořit vlastní podcasty doma v době lockdownu. (zdroj obrázku: Unsplash.com)

Proč jsou podcasty teď tak populární? 

Popularitu podcastů lze přičíst spoustě faktorům- technologický pokrok a s ním spojené změny ve spotřebních médiích, přístupnost, snadná tvorba za nízké náklady a na druhou stranu možnost monetizace a v neposlední řadě nekonečné množství témat
Velký rozmach toto médium zažilo během koronavirové pandemie, kdy měli lidé při lockdownech spoustu času podcasty tvořit i poslouchat. Kolem podcastů se totiž často tvoří komunity, takže si tímto způsobem lidé žijící osamotě kompenzovali nedostatek sociálního kontaktu.

Jaký by měl vypadat obsah podcastu?

Výhodou a krásou podcastů je to, že mohou být naprosto jakékoliv a o čemkoliv. Můžou být vzdělávací, informující, inspirující, zábavné…Nebo od každého trochu. Mohou být monotematické například pro fanoušky letadel, hudby či  zahradničení, nebo pokaždé o něčem jiném. Mohou mít jednoho moderátora, který celou epizodu odmluví sám, nebo lze nahrávat v tandemu. Mít vždy stejné hosty, pokaždé někoho jiného... Vaší fantazii a možnostem se meze nekladou! 

Než ale začnete nahrávat váš první podcast, bylo by dobré si ujasnit, co vlastně chcete lidem jeho obsahem předat. Ačkoliv jsou podcasty velmi flexibilní a v průběhu času se mohou vyvíjet různými směry, je třeba mít na paměti, že když začnete monotematický podcast o raketové vědě a získáte si fanoušky z řad milovníků věd, asi je trochu zklamete, když najednou otočíte a budete mluvit o nakupování módy. Nebo když začnete s odlehčeným obsahem, který má lidi pobavit, a pak začnete mluvit vážně… 

Pokud víte, že vám jedno téma nevydrží na několik epizod, přizpůsobte tomu formát vašeho podcastu. A nezapomeňte, že je důležité ho dobře pojmenovat! 

Jméno podcastu by ideálně mělo souviset s jeho obsahem. Koho asi naláká název Svět zdravých a úspěšných hráčů?

Jaký by měl mít podcast název? 

Název podcastu je první věc, kterou potenciální posluchači uvidí. Musí tedy být dostatečně úderný, zajímavý a ideálně takový, aby lidem trošku napověděl o jeho obsahu.

Pokud se chystáte vytvořit podcast, ve kterém budete vy nebo vaši hosté mluvit na téma letectví, nebude vhodný například název MojeShow nebo Gauč. Mnohem více lidem napoví a zaujmou je názvy jako například Let 2024,PodcastJet nebo třeba VýLET s Pepou. 

Jak se na tvorbu podcastu připravit?

Improvizace je fajn a do jisté míry funguje, ale přiznejme si, že není nic horšího než když moderátor ztratí linku nebo neví o svém hostu vůbec nic a je to znát. 

Než se tedy rozhodnete svým posluchačům vyprávět na nějaké téma nebo si pozvete nějakou zajímavou osobnost, věnujte chvilku přípravě. 

  1. Najděte si informace na internetu či v knihách.  Ptejte se odborníků, pokud máte možnost a je to potřeba.
  2. Předem se se svým hostem dohodněte na tom, o čem se budete bavit. Nechcete se přeci dotknout nějakého citlivého tématu či vyzradit tajemství, které jste věděli jen vy!
  3. Napište si bodově, jaký bude průběh epizody– pozdrav, úvod do tématu, představení hosta, samotný rozhovor, rozloučení…
  4. Pokud budete mít hosta, napište si pro něj otázky a předem mu je pošlete. Bude mít tak čas se na rozhovor připravit a jeho odpovědi budou souvislejší a hodnotnější. 

Samozřejmě není nutné, abyste se 100% drželi předem připraveného scénáře – konverzace se vyvíjí a je dobré, když se hosta doptáváte na to, oc vás zaujalo. Seznam otázek a scénář vám ovšem pomohou v případě, že se ztratíte v myšlenkách nebo budete mít tzv. “okno”. 

Natáčení Autentické Výzvy s Lubomírem Novohradským a Johanou Teryngerovou v našem podcastovém studiu v Praze.

Kde podcast nahrávat? 

Podcast můžete natáčet prakticky kdekoliv, kde je klidné prostředí a nebudou vás rušit okolní zvuky. Obvykle lidé začínají v domácích podmínkách, ale pokud máte například hlučné sousedy či spolubydlící a nemůžete se od nich izolovat, můžete zvážit pronájem podcastového studia. Například to naše si můžete pronajmout již od 1499 Kč za hodinu! 

Výhodou studia je kromě klidu i to, že je plně vybavené profesionální nahrávací technikou a je vám k dispozici i zkušený tým tvůrců obsahu. V neposlední řadě bude váš podcast atraktivní i vizuálně. 

Pokud se rozhodnete nahrávat doma, nezapomeňte si pořídit alespoň pořádný mikrofon! 

Jaké jsou další kroky po nahrání podcastu?

Jsou tvůrci, kteří nahrávají svůj podcast tzv. “na první dobrou” a tak jak ho nahrají, tak ho pošlou do éteru. Přiznejme si ale, že je to dost riskantní a ne vždy takový obsah působí dobře. Jak jsme již zmínili výše, stát se může cokoliv- zamotáte se do otázky, příliš odbočíte, zeptáte se na něco, co jste neměli…Podcast je zkrátka vhodné ještě před publikací editovat. 

  1. Pusťte si celý záznam a označte si části, které jsou podle vás zbytečné. Je možné, že z dvouhodinového rozhovoru uděláte pouhou hodinu, ale věřte, že kvalita je vždycky více než kvantita!
  2. Záznam sestříhejte. Využít k tomu můžete jakýkoliv volně dostupný či placený program. Jak začít s editací videa jako začátečník?  Pokud se střihem a editací zvuku nemáte žádné zkušenosti, podívejte se také na naše články Střihová postprodukce a zvuková postprodukce a mastering díla. Nebo se na nás rovnou obraťte a my si s vaším materiálem poradíme! 
  3. Ukažte vaše dílo pokusnému publiku a požádejte o upřímnou zpětnou vazbu. 
  4. Nahrajte podcast na vybrané platformy. 
  5. Sdílejte váš podcast na sociálních sítích. Požádejte přátele, aby vám s tim ze začátku pomohli, než si vybudujete vlastní komunitu posluchačů. 
  6. Sledujte komentáře, reagujte na ně. Požádejte vaše sledujících o zpětnou vazbu, ptejte se jich na názory k tématu.

Odebírejte náš obsah na sociálních sítích a zaposlouchejte se do našeho podcastu Autentická Výzva!

Jak podcast monetizovat?

Tvorba kvalitního profesionálního podcastu stojí spoustu času a někdy také financí. Je tedy logické, že když se vám bude dařit získávat nové a nové posluchače a dobrou zpětnou vazbu, můžete se pokusit vaše úsilí zpeněžit. Ano, podcasty se dá i živit! 

Možností, jak díky podcastu získat finance je více. Můžete se zapojit do nejrůznějších spoluprací a v podcastu propagovat nějaké produkty či služby (Tady dejte pozor, aby to mělo pro vaše posluchače smysl.) Případně můžete do určité části epizody umístit reklamní spot či nechávat zobrazovat někde ve videu reklamní banner. 

Pokud nechcete vaše fanoušky obtěžovat reklamou, můžete je požádat o sponzoring v podobě crowdfundingu či předplatného. Jestliže se váš obsah bude lidem líbit a vytvoříte si kolem něj svou komunitu, vaši fanoušci vás jistě velmi rádi podpoří. Koneckonců, ten obsah tvoříte pro ně!

Věděli jste, že pro naše fanoušky tvoříme speciální obsah na platformě HeroHero?

Mohlo by Vás zajímat