Jak využít propagaci v kině pro vaši reklamu?

18. 5. 2022

Pokračujeme v krasojízdě napříč jednotlivými médii a další na řadě je reklama v kině

Jak můžete právě kino využít pro promo vašeho produktu nebo služby? Pojďme si říct více o tomto méně poptávaném komunikačním kanále, který má však značný potenciál, a dá se dobře propojit s dalšími marketingovými aktivitami.

Jak si stojí reklama v kině?

Reklamu v kině v dnešní době mnoho klientů nevyužívá, což je důsledkem proběhlé pandemie. Kina byla až do června roku 2021 celkem 241 dní zavřená, a to mělo zásadní vliv na pokles tržeb v tomto odvětví. Některá jednosálová menší kina zkrachovala, s úbytkem příjmů a návštěvnosti ale dál bojují i sítě multikin.

Ačkoliv kina dnes už běžně fungují, zdá se, že si populace na návštěvu těchto míst odvykla a raději šetří své finance. Trendem je také stahovat filmy z internetu či si zaplatit streamovací služby různých internetových televizí a poskytovatelů filmů a seriálů online, jako je např. Netflix. 

diváci v sále kina před začátkem promítání filmu

 

Co si představit pod propagací v kině?

Vaši reklamní kampaň v kině nemusíte omezit jen na klasický reklamní spot, který označujeme jako on-screen reklamu, ale můžete využít i tzv. off-screen. 

Pokud zvolíte první variantu, můžete svou reklamou podpořit emoční zážitek u diváků. Výhodou je, že nikam neodchází, jsou natěšení na film a plně se koncentrují na plátno před sebou. V tomto případě si připravte zhruba 30 sekundový vstup, který po dohodě s dodavatelem bude odvysílán v reklamním bloku před konkrétními filmy, a to buď ve standardním bloku před upoutávkami na filmové novinky, nebo až po nich před promítáním samotného filmu jako TOP reklama. Ale pozor, pokud chcete patřit do TOP bloku, tak tam je místo rezervováno maximálně pro 3 spoty!

Na všechny reklamy celkem  v rámci obou bloků bývá standardně vyhrazen prostor 12 15 minut.

produkční filmová klapka při natáčení filmu

 

Pod pojmem off-screen reklama si můžete představit různé stojany s letáky, bannery či roll-upy umístěné u vchodu nebo u pokladen, samolepky na zrcadlech či podlaze, LED obrazovky s reklamou, plakáty různých velikostí, promo stánky apod. Oblíbený je sampling ke vstupenkám, branding sálů, potisk popcorn boxů a nebo využití zmiňovaných digitálních ploch. Zároveň si pro účely kampaně můžete pronajmout celý sál.

Bývá pravidlem, že kina prodává tyto typy propagace výhradně v kombinaci s on-screen reklamou.

Některá multikina nabízí firmám partnerství v rámci vlastních kampaní a soutěží. I tady můžete využít situace pro to, být vidět, a vaše logo se objeví na propagačních materiálech daného kina. 

Další, co se nabízí, je sponzoring kina nebo konkrétního filmu.

plakát sponzoringu filmu Terminátor firmou Škoda v kině 4DXout-screen reklama s bannerem pro Kinder Bueno

 

O jednotlivých formách reklamy v rámci různých typů médií, ne jen v kině, se dočtete na našem blogu ve starším článku.

 

Jaké máme dodavatele?

A u koho tedy můžete domlouvat konkrétní formu spolupráce?

Na trhu máme tři hlavní dodavatele, a to New Age Advertising, kam spadá síť kin Cinema City, IMAX a 4DX, dále Cinestar a Visia Cinema s menšími městskými a alternativními kiny jako např. kino Lucerna v Brně nebo kino Aero v Praze. Největším lídrem na trhu kinoreklamy je skupina New Age Advertising se svým 50% share of voice a zastoupením v 7 městech po celé ČR. Že ještě nevíte, co znamená termín “share of voice”? Mrkněte na náš slovník reklamních pojmů

Jednotliví dodavatelé mají různé cenové a obchodní podmínky, ale v podstatě stejné možnosti propagace.

multikino Cinema City a IMAX v obchodním centru

 

Na kolik vás vyjde kampaň v kině?

Cenu za reklamní spot ovlivňuje hned několik faktorů. 

Závisí na počtu diváků, tedy návštěvnosti kina, pozici v rámci reklamního bloku a na délce spotu. Klient si také platí za počet kin, ve kterých se reklama odvysílá, a filmů, u kterých spot poběží. Většinou jsou k dispozici různé balíčky s určeným minimálním množstvím (např. umístění reklamy do 5 – 8 filmů). 

Záleží, zda se svou kampaní cílíte regionálně, nebo na celou republiku, a jakou máte cílovou skupinu. Na základě toho dodavatel doporučí nejvhodnější kombinaci a balíček na míru s tím, že v cílení rozlišujeme filmy pro ženy, pro muže, pro děti a rodinné.

Reklamu můžete umístit ke konkrétnímu typu filmu, nelze si však zaplatit jen jeden spot.

A pozor! nezapomeňte na příplatek za produkci. Co se tím myslí? Kina používají speciální formát reklamy, a to DCP formát. Účtují si tedy běžně i produkční náklady vyplývající z přeformátování vašeho videa.

Průměrná cena za týdenní spotovou kampaň v kině se pohybuje od 30 000 do 300 000 Kč. Záleží na výše zmíněných faktorech. 

Pokud zvolíte spotovou reklamu v synergii s off-screen marketingovými aktivitami, také si připlatíte. 

Cena za pronájem digitální obrazovky v prostorách kina se pohybuje od 5 do 25 000 Kč za týdenní kampaň. S vystavením reklamního stojanu, umístěním roll-upu nebo podlahovou grafikou se vejdete do 10 000 Kč/ týden. Nejlevněji vás vyjdou polepy zrcadel nebo kabinek na toaletách, a to zhruba 4 – 6 000 Kč za týden.

Reklamu si můžete zaplatit i na denní bázi, ovšem nejčastěji se jedná o kampaně měsíční. Čím déle reklama poběží, tím větší máte šanci na oslovení publika. Přece jenom, v kině se netočí tak velké množství lidí, a rozhodně ne každý den. Nejvíce diváků chodí do kina o víkendu.

Samozřejmě je možné vyjednat různé slevy či bonusy. To už záleží na šikovnosti vašeho obchodního zástupce nebo manažera externí agentury, které tento úkol svěříte.

 

Co potřebujete vědět o kampani v kině?

Vše důležité ohledně nákupu reklamního prostoru v kině jsme si už řekli. Je dobré ještě připomenout, že je potřeba myslet strategicky, a vybírat takovou síť kin, která má dostatečnou návštěvnost. Platí, že čím více sálů, větší kino a více možností propagace, tím lepší a větší zásah potenciálních zákazníků. 

Jedná se o poměrně flexibilní médium, takže nemusíte mít reklamní spot připravený ve velkém předstihu, jako je tomu například u reklamy v televizi. Stačí vám termín dodání cca 10 – 14 dní před plánovanou kampaní.

A pozor! Reklamy na alkohol se v kině vysílají až po 18. hodině :)

 

Kdo poptává nejvíc reklam v kině?

Největšími zadavateli reklamy v kině jsou společnosti Coca cola, Vodafone a v neposlední řadě také produkční společnost Bon Art Music. Velmi vhodná je kinoreklama např. pro automobilový průmysl, protože jejich spoty mají za cíl vyvolat emoce z jízdy perfektní károu, a k tomu je velká obrazovka v kině jako stvořená! Kinoreklama pro Algon group je zdárným příkladem.

vzrušený a překvapený muž na pohybujícím se sedadle ve 3D sále v kině IMAX

 

Byla moje kampaň úspěšná?

To je otázka, na kterou, vzhledem k nedostatečným datům o sledovanosti kinoreklam, bohužel nelze jednoduše odpovědět. 

Úspěšnost kampaně může být měřitelná pouze počtem prodaných vstupenek, což nám sice poví, kolik lidí v daném období navštívilo kino, a tudíž potenciálně vidělo naši reklamu, ale nic to nevypovídá o následné akci zákazníka. 

Kinoreklamy mohou zanechat velký dojem, ale bohužel už nelze vysledovat reakci publika. Proto je víc než vhodné propojit na místě co nejvíce marketingových aktivit a kinoreklamu využít zejména pro budování povědomí o vaší značce.

 

Výhody a nevýhody reklamy v kině

Pojďme si na závěr zrekapitulovat jednotlivé výhody a nevýhody tohoto typu média pro vaši reklamu.

 

Výhody kinoreklamy:

  • lze využít jak zvuk, tak obraz a animaci
  • dynamika reklamy
  • emocionální působení
  • vhodné pro podporu a budování image značky
  • diváci nepřepínají
  • zásah mladých lidí a velmi dobré regionální cílení nebo cílení dle typu filmu
  • propojení se samplingem a sales promotions

 

Nevýhody kinoreklamy:

  • omezený zásah některých cílových skupin  – ne všichni chodí do kina
  • malé pokrytí reklamy
  • relativně vysoká cena za celoplošné kampaně
  • vysoké CPT vzhledem k nízkému zásahu (poměr lidí v rámci populace, kteří jdou do kina a to opakovaně)
  • chybí data o sledovanosti kinoreklamy

 

Věříme, že jste dostali veškeré potřebné informace o tom, jak a proč zrealizovat úspěšnou reklamní kampaň v kině, a příště nás čeká více o reklamě v rozhlase!

 

Mohlo by Vás zajímat