Je TikTok dobrá platforma pro podnikání?
Sociální síť TikTok, asi ji všichni znáte. Nahrávají na ni lidé vtipná videa, obrázky, které jsou často spojené s hudbou či jiné audio záznamy. TikTok platforma je oblíbená převážně mezi mladými uživateli, ale otázkou zůstává, zda se hodí TikTok i pro podnikatele?
Co je TikTok?
Jedná se o sociální síť, která funguje převážně pro mobilní telefony. Slouží ke sdílení krátkých (většinou vtipných) videí. Dříve se dala nahrávat videa pouze v délce 15 vteřin, nyní lze nahrát i tří minutové video.
Nejúspěšnější TikTok videa v zahraničí
- Čtrnáctisekundový klip devatenáctileté tiktokové hvězdy Belly Poarchové.
- Jízda na skateboardu s pitím džusu
- Parodie pracovní videoporadny
Nejúspěšnější česká TikTok videa
Proč jsou tak úspěšní?
- Bella Poarchová je americká osobnost sociálních médií a zpěvačka. Její video, ve kterém vytvořila klip k písničce Millie B, kde pomocí včasného otevírání úst dle slov v písničce, se stalo nejoblíbenějším virálem na TikToku. Dnes má něco přes 52 milionů like a okolo 1,8 milionů sdílení.
- Sedmatřicetiletý autor s přezdívkou doggface208 vytvořil krátké video, ve kterém jede na skateboardu za doprovodu písničky a popíjí džus. Video má přes 72 milionů zhlédnutí a něco přes 10 milionů like.
- Herečka Caitlin Reilly na sociální síť TikTok nahrála prazvláštní video, ve kterém napodobuje firemní video poradu. Video nemusí být všem uživatelům úplně blízké z hlediska sympatií.
- TikTok uživatel foodhospitalczech natočil vtipné video o operaci dýně, ve kterém ukazuje porod menší dýně. Komické video má nyní něco okolo 5 milionů zhlédnutí.
- Komik esaat_ natočil vtipné video o tom, co dostanete v podniku s kebabem za 10 korun. Video vidělo něco přes 2,4 milionů uživatelů.
- Jitka Marková neboli jitka_m představila ve svém videu svou garáž plnou luxusních aut. Video má okolo 1,2 milionů zhlédnutí.
Kolik lidí v České republice ho používá?
Počet uživatelů TikToku v České republice stále přibývá. Měsíčně TikTok platformu aktivně využívá 1,1 milionů lidí, kolem 25 % jsou uživatelé do 16 let. Od 16 do 24 let se počet uživatelů pohybuje kolem 22 % a zbytek dle konference Instameet tvoří více jak polovinu uživatelů, lidé s věkem 18 a více.
Jak platforma funguje?
Platforma TikTok využívá k efektivnější propagaci a dostupnosti obsahu “heštegy”, které když uživatel zadá, tak dosah jeho videa se každým dnem zvyšuje. Dále TikTok sleduje a aktivně doporučuje obsah podobný tomu, který sledují jeho uživatelé (například sledujete na TikToku auta, tak Vám TikTok začne více doporučovat videa právě s auty).
Mezi nejznámější hashtag patří #fyp (for you page – stránka pro tebe), #foryou, #fy.
Maximální počet hashtagů
Popisek videa na TikToku může být maximálně 150 znaků. Počet hashtagů je tedy limitován počtem znaků. Doporučený počet hashtagů je v rozmezí 0-3.
Stránka pro tebe #fyp #foryoupage
Je algoritmus, který zapříčiňuje dosah obsahu s hashtagem #fyp k co nejvíce uživatelům. První věc, kterou vidíte v aplikaci, je již zmíněná stránka.
Pro tebe #foryou #fy
Hashtag, který zobrazuje obsah k ostatním uživatelům a tím pomáhá TikToku vybírat obsah a rozšiřovat jej mezi další uživatele.
Nejpoužívanější hashtagy v České republice
V České republice se také objevují další hashtagy. Kromě #fyp, #foryou, atd. na platformě najdeme hashtagy jako jsou:
- #czechboy – označení, že se na videu nachází kluk z Česka
- #czechgirl – označení, že se na videu objeví dívka z Česka
- #czech – české video
Historie TikToku
Platforma TikTok vznikla z bývalé mobilní aplikace Musical.ly, kterou odkoupila firma ByteDance. Musical.ly původně fungovala na principu nahrávání “karaoke” k písničkám. Uživatelé vybrali písničku a k té natočili video, kde otevírají pusu dle slov v písničce.
Nyní má aplikace přes 3 miliardy stažení.
ByteDance
Částečně čínská nadnárodní technologická společnost, která byla založena v roce 2012. Společnost vyvíjí informační platformu Toutiao, která sloužila na sdílení zpráv, médií a podobně. V roce 2018 měla společnost přes 800 milionů aktivních uživatelů denně.
Finanční příjmy společnosti činí okolo 37 miliard amerického dolaru (v přepočtu 791 miliard Kč).
Dokáže TikTok i ublížit?
Jako na všech ostatních sociálních sítích, do TikToku uživatelé zadávají své osobní informace (email, datum narození, jméno, apod.). Proto ano, TikTok může být i hrozbou. TikTok.
Registrace na TikTok:
Při registraci nového účtu po Vás formulář chce zadat datum narození, telefonní číslo, jméno a příjmení, uživatelské jméno, e-mail.
Dění ve světě
V USA TikTok platformu nařídil v roce 2020 Donald Trump (tehdejší prezident USA) vymazat ze všech internetových obchodů (App Store, Google Play, apod.), protože si myslel, že čínská společnost stahuje osobní informace uživatelů.
V Indii byla v aplikaci nalezena chyba, která mohla zapříčinit hackerské útoky a přes 600 milionů uživatelů mohlo přijít o své soukromé informace. Aplikace běží i na pozadí, proto se i TikTok může stát hrozbou pro většinu uživatelů.
TikTok skandál
TikTok více než rok sbírala MAC adresy (hardwarový identifikátor zařízení) Android zařízení. U iOS zařízení uživatelům dokonce sledoval schránku. Z tohoto důvodu v Americe uvažovali o zakázání této sítě.
TikTok v České republice
Na začátku roku 2021 se v České republice řešila aféra, že vláda ČR si za účelem zvýšení dosahu aktuálních opatření objednala propagaci v hodnotě 500 tisíc korun na TikToku v době, kdy situace pandemie Covid-19 v Česku nevypadala zrovna nejlépe.
Kluci z Prahy natočili napodobeninu videa z kampaně s Vládou ČR
Je vhodný TikTok i pro podnikání?
Jakožto další sociální síť na internetu má velký vliv. Obsah, který vytváří lidé má obrovský dosah k dalším lidem. Příklad: nahrajete vtipné video, vložíte do popisu #fyp a další a Vaše video může mít dosah až k více než 500 lidem. Proto si myslíme, že TikTok je vhodnou platformou pro podnikání, protože má dosah ke stovkám lidem, tudíž i obsah, který nahrajete se dostane k více lidem a tím pádem k více potencionálním klientům. Důležitým prvkem je, aby Váš obsah, který nahrajete na TikTok, byl zábavný, ale i kvalitní. Při podnikání na TikToku je důležité si určit, pro jaké zákazníky chcete video propagovat.
Např. pokud podnikáte v průmyslu, můžete natočit vtipné video o topení v kotli či něčem podobném, video může zaujmout většinu diváků, zvlášť když přidáte #work, #prumysl, #zednik #kotle #czechwork
Nejúspěšnější TikTokeři v ČR
- David Dobrik
Slovenský YouTuber, TikToker a bývalý Viner. Nyní má něco přes 17 milionů odběratelů na YouTube a 25 milionů sledujících na TikToku.
- Ondy Mikula
TikToker využívající spíše čínskou verzi TikToku Douyin. Na TikToku ho sleduje něco okolo 16 milionů uživatelů.
- Valden
Milionový slovenský YouTuber/TikToker. Sleduje ho něco přes 1,5 milionů uživatelů.