Průzkum realizace, neopomenutelná fáze preprodukce
Fáze, která nastává v preprodukci již s hotovou první verzí scénáře, se nazývá průzkum realizace. Řeší se zde jedna velmi podstatná věc a tou je, zdali jsme vůbec schopni film vytvořit. Abychom toto zjistili, musíme si položit hned několik otázek:
První věcí, kde na to vezmu peníze?
Měli bychom mít odhad, kolik nás dílo bude stát. Dá se to přibližně vyčíslit už z námětu, např. film ze současné doby s malým množstvím postav bude levnější než historický film s komparzem a zvláštními efekty. A kde se vůbec dají peníze sehnat? Můžeme si o ně zažádat z fondu na podporu výroby, a to ze státního nebo mezinárodního, vysoutěžit grant na filmovém festivalu, oslovit sponzory nebo část půjde z vlastní kapsy. Dokonce existují crowdfundingové platformy, kde finance darují lidé, kteří vám přispějí na projekt určitou částkou a vy jim za odměnu pošlete nějaký dárek.
Pokud však aktuálně nemáte na snímek rozpočet, ale víte, že dílo chcete v budoucnu natočit, můžete sepsat opci, což je smlouva o smlouvě budoucí. Znamená, že si producent koupí práva na dílo po dobu určitého časového horizontu, kdy bude schopen dílo zafinancovat a natočit, aby to do toho okamžiku neudělal nikdo jiný.
Jakou zvolím technologii?
Nejlevnější a nejpraktičtější variantou je v dnešní době nejčastěji používaná digitální kamera. Hned si z ní můžeme přehrát natočený záběr a snadno nahrávat prakticky jedním tlačítkem. Jednoduše však může dojít omylem k tomu, že se smažou data a podstatné je, aby se nezapomínalo zálohovat.
U kamery na klasickou filmovou surovinu je proces dlouhý a náročnější. Do poslední chvíle netušíte, co jste natočili, neboť čekáte na vyvolání a kontrolní projekci. Celkově se i materiál prodraží víc než disky u digitálu a pokud se filmový pás zničí v laboratoři, zaplatí pouze materiál, a ne natáčecí den, což je velmi nákladné kvůli dotáčkám.
Celkově však kameru volíme podle potřeby, jestli máme náročný artový film, dokumentární či cestovatelský, celovečerní nebo točíme na filmovou surovinu.
Kdo nám tam bude hrát?
Lákaví jsou známí herci, kteří přitáhnou obecenstvo do kin. Jenže čím známější herec, tím dražší jeho honorář, ale může to být otázka domluvy, pokud se scénář herci líbí. Náročné u nich také je, že chodí „z filmu do filmu“ a program můžou mít nabitý dokonce i víc jak rok dopředu. Také však můžeme zvolit neznámé šikovné herecké tváře z konzervatoří či divadel anebo přímo neherce.
Kde se bude natáčet?
Hodí se mi interiér, nebo exteriér a co má vůbec jakou výhodu? Ateliér má třeba výhodu v tom, že máme zázemí pro herce, štáb, techniku a snadno se dostaneme k teplému jídlu než někde v lese. Nevýhodou je, že se za pronajatý prostor platí, stejně jako za rekvizity a stavbu, ve které chceme točit. Reálné prostředí je naopak výrazně levnější, ale nemáme možnost velké manipulace se zabudovanými předměty kolem nás. Náročné je to i na organizování – určitá místa (veřejný park) vyžadují povolení nebo naopak soukromý byt nemusí být prostorný pro celý štáb.
Jaká technika se bude používat?
Nejlépe zvolím tu, kterou na daný film podle svých možností potřebuji. Ptám se sebe, na kolik dní si jakou techniku můžu půjčit z rentálu? Jaké použiju osvětlení? Potřebuji jízdu nebo steadicam? Kontaktní mikrofony nebo postychronní? Nebudu venku potřebovat agregát? Čtyři nebo osm vysílaček pro celý štáb? …
Sejde na ročním období?
Ano, na období, v němž budu natáčet, opravdu záleží. Nejlépe se točí za tepla a nejdelšího světla. V zimě je natáčení mnohem komplikovanější, pokud pracujete venku – omezený čas světla, štáb nám mrzne a technika také, zatímco v létě trvá světlo dlouhou dobu. Tížit však může i výrazně nepříznivé počasí, vysoká vedra nebo sníh a déšť, když si ho nepřejeme.
A v neposlední řadě…
… další podstatnou drobností je producentská rozvaha, tedy to, co s filmem jakožto producent zamýšlím. Co má předat světu? Bude mít diváky? Půjde do kin, nebo na VOD platformu? … Ale úplně to nejpodstatnější – zdali má vůbec význam film natáčet a jaká je vlastně podstata filmu pro mě, abych jej vytvořil?
Celkově nás průzkum realizace bude stát přibližně 10 % z celého rozpočtu. Ve chvíli, kdy máme průzkum realizace hotový, pokračujeme dál k přípravě realizace, o které si něco málo povíme příště.