Konec natáčecího dne…
Naposledy jsme se v teorii bavili o vzorovém natáčecím dni, který však také musí někdy skončit, a i to má svůj postup. Dnes si povíme trochu o tom, jak by taková likvidace měla vypadat a bonusově si představíme nějaké pojmy, s nimiž se na place můžete setkat.
Likvidace natáčení
Po zavelení konce natáčení se začnou zálohovat data, uklízet technika, řešit vrácení techniky, kostýmů, rekvizit, předání lokací, s tím i bourání staveb, důležité vyplácení honorářů a další. Hlavní je, že si každý hlídá svůj „sektor“, lidi od kamery jsou u ní, osvětlovači u světel… Je to logické, ale někdy se může stát, že si budou chtít lidi navzájem pomoct, což je samozřejmě v pořádku, ale kdyby například třeba runnerovi spadla kamera, za kterou je zodpovědný 1. asistent kamery, muselo by se to komplikovaně řešit.
Nicméně pokud se jedná o poslední natáčecí den, plánuje se (anebo se někdy rovnou po natáčení zařídí) dotočná, tedy oslava se štábem i herci na „uzavření“ natáčení.
Zajímavost: jeden natáčecí den může u velkého filmu stát od 250 000 – 1 000 000 Kč
Organizační postup
- Denní práce
Jedná se o kontrolu záběrů, které se v ten den natočily. Účastní se jí režisér, kameraman, zvukař, skriptka a pomocný režisér. U digitálu jsou jednoduché, podívají se totiž na záběry hned na konci natáčecího dne, zjistí, zdali jsou v pořádku dle umělecké (obraz, herci) i technické stránky. Kdyby nebyli spokojení, domluví se s producentem na náhradním termínu. U filmové suroviny je to komplikovanější a dražší. Film se vyvolává během 10 dnů, to znamená, že musíte kolem 10 dnů držet ateliéry, kdybyste chtěli (nebo spíše museli) točit znovu.
- Dekupáž
Jedná se o rozhodnutí režiséra, pomocného režiséra a kameramana o pořadí záběrů, které a v jakém pořadí se budou točit. Komunikují spolu i postavení kamery, jež se bude odvíjet od svícení a podle velikosti záběru.
- Denní dispozice
Píše se do nich datum (důležité vědět, kdy začínáme), informace o snídani (nejlépe když směna začne dřív, aby se stihli lidi nasnídat), čas nástupu štábu, zkoušky, denní směna (jestli se nepíše, předpokládáme s dvanáctihodinovou směnou) a čas první klapky. Pro kameru poznámky o východu a západu slunce, jaké bude počasí, abychom věděli, jak se obléct. Kontakty na produkci (kdyby byl problém nebo nemůžeme dojet) a na důležité složky štábu. Dále závazky herců, že musí odjed v určitou hodinu, plán a časy kdy mají jít na make-up a kostýmy. Informace o vypnutí mobilů, mít zapnuté vysílačky, být potichu… Obecně se píší podobné věci jako u natáčecího plánu. Pokud jsou lidé ve štábu koumavý, píše se i náhradní plán pro natáčení v exteriéru (kdyby bylo venku špatné počasí). Součástí dispozic jsou autodispozice, kde jsou kontakty na štáb, na herce s časy kdy a kde koho vyzvednout.
- Denní zpráva
Po natáčení ji sestavuje vedoucí výroby/produkční a pomocný režisér. Sepisují co a jak komu zaplatit, jestli se podařilo naplnit denní program, co se pokazilo, skluzy a problémy či kdo co odpracoval, kolik je materiálu a jetí.
Bonusový text: Pojmy ve štábu
Hnízdo
- – místo, kde je „odkuk“, odkud režisér, kameraman, skriptka i mistr zvuku vidí dobře na scénu
- – ve druhé řadě kostymérka a maskérka
KOPR
- – žádost o kontrolní projekci
WRAP
- konec natáčení – mám vše natočené a proběhla kontrola
- pomocný režisér (škrtá si v techničáku) a skriptka (dopisuje do skript listu), že bylo vše natočeno a popřípadě, co natočeno nebylo
STAT
- – zvukař si nahraje atmosféru prostoru – všichni musí být buď potichu nebo v jiné místnosti a nic se nesmí vypínat (např. světla, kamera, jelikož šum z nich bývá i během natáčení a musí být i při statu)
Děkujeme, že jste článek dočetli až do konce a nezapomeňte nás sledovat na našem Facebooku nebo na YouTube kanále, kde pravidelně vychází videopodcast Autentická výzva!