Povrchová reklamní klišé
Když se člověk dívá na několik reklam po sobě, někdy mu přijde, že jsou na jedno brdo či vypadají na podobný produkt velmi jednolité. Opakují se známé fráze jako „té nejlepší kvality“, „nejvýhodnější na trhu“ nebo „zákazník na prvním místě“. V podstatě nás reklama ovlivňuje v tom, co si máme myslet, jak se máme chovat, co si obléct nebo co jíst a nakoupit. Předurčuje nám, jaký je ideál rodiny, pracovního prostředí nebo obecně života i přátelství. Cílí na pozitivní asociace a snaží se lidi zkrátka získat, aby zvolili danou značku/produkt.
Přečtěte si také jeden z předchozích článků, týkající se plánování a natáčení reklamního spotu!
Forma, tedy jak reklama vypadá
Stává se, že někdy forma přebije obsah. Nebo je reklama tak poutavá, že přebije své sdělení. Objevují se v ní třeba hezcí nebo zajímaví lidé, kteří nás spíš zaujmou než reálný produkt, na něhož po skončení reklamy zapomeneme. Někdy i vtip takto může zničit údaj o produktu, ale kolikrát (pokud není skutečně hloupý a pobaví) nás může přinutit, abychom reklamu několikrát dokola shlédli. Ve většině případů se obvykle nejvíce hledí na to, jak video zpracujeme, než co doopravdy sdělí potencionálním zákazníkům. Hlavně ať to dobře vypadá.
Stereotypizace postav
Krátká stopáž nutí ke stereotypizaci, aby bylo sdělení v tom rychlém sledu snadno pochopeno. Každý ale známe určité archetypy. Pohledy zoufalých lidí na prací prostředky nebo špinavé nádobí a najednou nás jen jeden čistící prostředek zachrání. Postava správného chlapa v reklamách na chatařské záležitosti, který dělá pořádně těžkou práci a na konci si oddechne třeba s pivem v ruce. Rozjaření mladí lidé oslavující s panákem alkoholu. Nebo podobný motiv perfektní rodiny s usměvavými tvářemi, muž v dobře placené práci a žena u plotny s veselými hodnými dětmi. Po boku poslušný pejsek, třeba velmi populární zlatý retrívr. Našly by se i další typy, které mohou být otravné, ale hlavně okoukané. Jejich použitím jste však ve větší jistotě, že bude sdělení skrz postavy o něco víc fungovat, než kdybyste využili sofistikované charaktery. Ale kdo ví, třeba spojením několika povah dvou charakterů vám vytvoří něco zajímavého a neokoukaného, případně i přitažlivého.
Šablonové fráze
Obecně nejčastější šablonou je opakování úspěšných postupů, podle kterých se reklamy tvořily. Dříve mohly být funkční, ale čím víc se opakují, tím víc ztrácí svou funkčnost. Mohou to být třeba nadužívané přesvědčující fráze „jednička na trhu“, „rodinná tradice“ a jiné sliby. Opakující model může být srovnávací, kdy dokazujeme, že náš produkt je lepší v očividně fingovaném porovnání s jiným (obvykle s neexistujícím, ale pokud produkt na porovnání existuje a je v jejich očích horší, jedná se o reklamu, která je dle kodexu nepovolená). Poučení, které by z toho mělo plynout je takové, abyste byli obezřetní, jaké slovní spojení použijete nebo co tvrdíte a podáváte jako „fakt“ o produktu. Je pochopitelné, že člověk bude chtít svůj produkt povznést co nejvýš, ale dá se předpokládat, že lidé budou rádi, pokud by reklamy mluvily o dané věci atraktivně a zajímavě by obhájily, proč právě zvolit toto, a ne suše konstatovat, že je se jedná o nejlepší z nejlepších.
Z dnešního reklamního proudu je to vše. Nezapomeňte číst náš blog pro další zajímavé články z filmového světa nebo nechce své oči odpočívat a zaposlouchejte se do našeho podcastu Autentická výzva.