Pitching aneb jak získat finance představením projektu
Možná vám toto slovo zní zvláštně, ale pochází z anglického slova „pitch“ tedy hřiště. Dává to smysl, protože když jdete prezentovat své dílo máte omezený prostor, ve kterém můžete „hrát“ a získat peníze. Takový pitching je obvykle součástí festivalového industry programu, v našem případě například mezinárodní filmový festival ve Zlíně nebo velmi známý festival v Cannes. Pojďme si tedy představit, jak taková „hra o peníze“, nebo o štáb může fungovat.
Dělení pitchingu na omezený čas
Jak jsem zmínila, že máme nějaké hrací pole, kde se můžeme projevit, často mluvíme v omezeném čase, jelikož můžeme být jedni z deseti tvůrců, kteří přišli v tomto pitchingovém bloku získat, co nejvíce peněz. Nejkratším pitchingem je tzv. „elevator pitch“. Název je odvozen od situace, kdy se v hotelu setkáte s producentem a máte příležitost s ním mluvit jen ve výtahu. Na jeho zaujetí máte třeba tři minuty, ale někdy to může být i mnohem kratší doba, pokud vystoupí hned na dalším podlaží. Dalo by se říct, že máte málo času, ale musíte zahrát hodně muziky. Když ale přejdeme k běžnému pitchingovému bloku na festivalu, čas se může pohybovat od deseti až do dvaceti minut. Záleží zkrátka jaký čas vám bude přiřazen.
Co pitching vůbec obnáší?
Kromě toho, že ho obvykle pořádá nějaký festival, může pitching pořádat i nějaká organizace anebo produkce, která shání režiséra pro reklamu. Osloví čtyři a ten, který ji nejvíce zaujme, dostane příležitost a peníze pro realizaci svého nápadu na danou reklamu.
Nejprve však musíme náš projekt někam přihlásit. Jestliže se jedná o festival, posíláme námět nebo scénář (podle toho, co požadují), portfolio režiséra a jiné požadavky, které na nás při vyplnění přihlášky vyskočí. Je běžné, že jde prezentovat režisér, ale může to být i producent či oba dohromady. U studentských filmů by to byl spíš režisér a produkční.
Obvykle, když prezentujeme na pódiu, přednášíme před komisí a buď oslovujeme ji, protože právě ona rozhoduje o grantu, který mezi jednotlivými tvůrci rozdělí. Nebo oslovujeme přímo z řad publika, které se na nás přišlo podívat. Jestliže sháníme peníze, budou nás zajímat producenti, pokud ale chceme oslovit různé profese a seskládat si štáb, mluvíme třeba ke kameramanům, střihačům, zvukařům a tak dále…
Jaké informace odprezentovat?
Co je tedy v neposlední řadě úplně to nejdůležitější je vaše prezentace a projev. Myslím, že všichni víme, že není snadné na někoho udělat dojem, někoho pobavit a skutečně oslovit. I když máte výborný scénář a zajímavé téma, je klíčové, abyste pro film dokázali nadchnout ostatní. Kdybych měla mluvit o své vlastní zkušenosti, kdy jsem pouze prezentovala svůj krátký scénář před malým publikem (které jsem dokonce znala) byla jsem hodně nervózní a nesebevědomá. Ve zpětné vazbě ke mně poté zaznělo, že sice chápou, že jsem zkrátka stydlivá, ale působí to, jako bych projektu nevěřila.
Včetně toho, že by z nás mělo jít vidět nadšení a důvěra ve film, neměli bychom být arogantní a odpovídat rozumně, i když se může stát, že otázky budou rýpavé.
Seznam sedmi zásadních věcí, které se vám budou hodit vědět u pitchingu:
1. Představte se
Je dobré, aby všichni věděli, kdo jste, odkud jste a jakou roli na filmu zastáváte. Je to zároveň účinné zahájení vaší prezentace. Především byste ale neměli říkat, že chcete dělat filmy jako Tarantino… Bohužel nebo bohudík se tomu nepřiblížíte a navíc jste originál. Zajímá je vaše práce, vaše osoba a jak tvoříte vy. Máte tedy příležitost toho využít.
2. Velmi komplikovaná záležitost: představte film
Měli byste vměstnat do krátkého souvětí o čem film je bez zbytečného popisu děje. Předneste vlastně premisu, krátké sdělení o filmu, které by mělo publikum zaujat. Představte myšlenku filmu a to, co vás na něm zajímá. Nemělo by to být nic stručného jako: „příběh o lásce dvou lidí“, protože těch je několik a moc nám to neřekne. Kdybych měla začít brainstormingem napadá mě třeba změna: „příběh o lásce dvou lidí, kteří zapomněli, že se milují a hrozí, že už se nikdy nevrátí k sobě“. Chápu, když budete souhlasit, že to zní košatě, je to jen drobný příklad, ale chci vám sdělit, abyste mysleli na to gró vašeho filmu a co můžete přinést navíc.
Tip: Premisa je jedna věta, která by měla obsahovat hlavní postavy, jejich východisko, budoucí děj. Měl by se zde vyskytnou konflikt i konec. Jedná se v podstatě o spoiler, ale je důležité, aby producent věděl, do čeho jde a nemusel číst několika stránkový námět.
3. Vizualizace filmu
Vaše prezentace, která se bude promítat by kromě stručných počátečních informací o filmu měla obsahovat i moodboard. Lidé musí co nejpřibližněji vědět, jak film chcete natočit a jak bude vypadat barevná paleta, velikosti záběrů a váš styl. Můžu si najít film s podobným vizuálem anebo si sám vyfotím fotky (kameraman, pokud jej mám). Můžou se zde vyskytnout fotky herců, které chceme obsadit nebo jen typy postav, jaké hledáme.
4. Finance
Pamatujte, že nikdy nejdete získat peníze na celý film, ale pouze část. Bylo by hezké zaplatit vše, ale nikdo by vám tolik peněz nedal. Jsme schopni získat kupříkladu od 10 000 Kč až po 100 000 Kč. Ale získat maximum, které je nabízeno je skutečná výzva. Hlavně buďme realističtí a najděme si pro zbytek například sponzory nebo producenta s určitým vstupním vkladem.
5. Štáb
Pokud už máte část nebo celý hlavní štáb, určitě jej zmiňte a můžete také přidat úspěchy těchto tvůrců. Vždy se hodí to, co máte využít na maximum.
6. Distribuce
Prozraďte, jaký trh si s filmem zvolíte. Můžou to být kina, festivaly… Záleží na tom, jakou máte strategii a co s filmem zamýšlíme udělat.
7. Poděkujte
Zní určitě úsměvně a samozřejmě, ale měli byste svůj dojem završit touto příjemnou tečkou.
Budu ráda, pokud vám tento text byl k něčemu užitečný nebo vás obohatil o nové informace. Doporučuji vám také náš podcast Autentická výzva, kde najdete mnoho inspirativních rozhovorů lidí s osobitými příběhy. Děkuji, že jste dočetli tyto řádky až sem a těším se na vás u dalšího článku!