Jak natočit rozhovor?

autor – Míša
15. 9. 2023

Ať už jste novinář, dokumentarista či někdo, kdo rád natáčí, jednou za život se k vám může dostat nabídka k vytvoření videozáznamu, rozhovoru nebo výpovědi. Třeba jste moderátor a vyzpovídáváte svého zajímavého hosta do televize, anebo jste si pozvali někoho do podcastu, který poběží na YouTube kanále. K natočení takového „interview“ s jednou i několika osobami se vám bude hodit určitě pár rad do začátku, ale nebojte, není to žádná raketová věda.

Prostředí, v němž natáčíme

Obvykle nás jako první napadne nějaké dobře vybavené studio nebo pokoj u nás doma, který má ty správné podmínky. Záleží zkrátka na tom, o jaký pořad a rozhovor jde. Jestli máme pořad, kde více rozhovorů točíme přímo na určeném místě, nebo na druhé straně natáčíme několik různých výpovědí lidí, které můžeme točit klidně u nich doma, ale také na místě jim blízké. Rozhodně to má vliv i na rozpoložení našeho respondenta, takže je dobré myslet na to, do jakého místa si našeho hosta zveme. Právě to může o mluvčím podprahově hodně vypovídat.

Osvětlení

Pro rozhovory je typické osvětlení tříbodové. Používá se hlavní světlo zepředu (key-light), dále jedno vzadu na respondenta, aby nám vykreslilo jeho siluetu (back-light) a doplňkové, které je na straně od hlavního, jímž odstraňujeme stín v obličeji, jenž nám může vyvolat právě světlo hlavní. Záleží na nás, jestli použijeme i naturální světlo (sluneční paprsky dopadající z okna), nebo ne. Samozřejmě si můžeme s osvětlením pohrát, pokud chceme docílit dramatického efektu. Držme se však toho, že je pro nás podstatné, aby respondent šel dobře vidět. Obvykle jde u rozhovoru právě o osobnost našeho hosta a bylo by dobré, kdybychom jej neviděli z části ve stínu.

Také neopomeňme, že bílé stěny světlo odráží, pokud je to nechtěný efekt, můžeme před bílé stěny dát černou látku nebo nějakou provizorní desku, aby se světlo neodráželo. Doporučujeme také oslovit hosta s požadavkem na jeho oděv, aby zapadal do mizanscény a dramaturgie.

Záběrování

I kdybychom točili jen jednu osobu, budou se nám hodit dvě kamery, které ji budou snímat po jedné ose pohledu alespoň ze dvou úhlů. Jednu položte například zepředu a druhou nejlépe o třicet stupňů stranou se strany člověka. Kromě úhlu měňte i velikost záběru (např. ze širšího na užší), abyste se vyvarovali tzv. „jumpcutu“. Pokud jsou dva nebo tři lidé, využívá se často celek na všechny a na jednu i druhou stranu „stolu“ dvě (úzké) nasměrované na jednotlivce. Co se kompozice týče, často je samotná osoba v levé třetině. Nejběžněji z objektivů vybíráme 35 mm či portrétní 50 mm.

Jak na kvalitní zvukovou nahrávku?

Klasická rada: pozor na nečistoty. Jak u osvětlení, vyberte si nějaké klidné místo, kde vám nebudou vadit okolní ruchy a hovory cizích lidí. Pokud budete chtít, můžete si je později přidat v postprodukci, ale nahrané šumy z placu během rozhovoru by vám mohly dělat neplechu a nemusel by se vám zvuk vázat na prostřižené záběry. Určitě použijte nějaký kvalitní stolní mikrofon, totiž diktafon ani mobil vám zvuk pořádně čistě nenahrají. Zvolte akustické panely nebo dostatečně vybavené prostředí, aby se vám zvuk nerozléhal a nedělal ozvěnu. Mikrofon by měl být od úst každého respondenta maximálně na třicet centimetrů, přibližně okolo patnácti je ideální. Každý z mluvících by měl mít svůj mikrofon, abyste si ho nemuseli předávat a nebylo to pro vás nekomfortní. Jestliže nechcete mikrofon v záběru u výpovědi, zavěste si ho do vzduchu a shora dolů snímejte, abyste popřípadě nezaznamenávali nečistoty z vrchu (hlavně u natáčení ve venkovním prostředí). Sami anebo nejlépe s někým monitorujte zvuk za pomocí sluchátek.

Akustická pěna na stěnu

Bonusový text: Tipy k obsahu

  • – Promyslete si otázky pro respondenta (což je nejspíš zřejmé) a něco si o něm dopředu dobře nastudujte, abyste z toho mohli vycházet.

  • – Vyberte i téma, které může být hlavním důvodem, proč jste si danou osobu pozvali. Lépe se tak budete pohybovat kolem hlavního bodu a navážete na to s mnohými dalšími dotazy.

  • – Pokud chcete, aby nebyl připraven a odpovídal autenticky, nedávejte mu otázky předem. Pozorně sledujte, co soba dělá s rukami, očima nebo zdali nedělá mezery či „hm“ mezi větami, jestli točíte výpověď třeba pro dokument a nevyznělo by to dobře.

  • – Klíč k úspěchu je dobré vyjadřování a mluvení nejlépe bez vad řeči, aby byl rozhovor příjemný na poslech. Avšak samozřejmě nechceme tímto tvrzením diskvalifikovat lidi, kteří za své vyjadřování nemůžou, bavíme se zde jen o nechtěných návycích podobně jako u „hm“ mezi větami.

  • – Hosta uvolněte, poskytněte mu komfortní prostředí a také dobré mentální naladění, aby byl sám od sebe k dotazům otevřený.

V neposlední řadě jestliže hledáte produkci, která by vám pomohla rozhovor natočit, neváhejte a napište nám! Budeme vděční za každou novou spolupráci.

Mohlo by Vás zajímat