Karel Dytrych zjednodušuje podnikání druhým
Pod jménem Karel Dytrych se vám možná nikdo nevybaví. Pro mnoho podnikatelů jde ale o známou osobnost. Právě on totiž stojí za projektem Freelo – aplikací na projektové řízení, spolupráci a správu úkolů. jehož základem je „jednoduchou formou dohlížet na projekty a držet komunikaci na jednom místě“ (freelo.io). Samozřejmě, existují významní konkurenti jako Asana či Trello, nicméně Freelo je nejdoporučovanější český nástroj pro pracovní komunikaci.
Jak tento projekt začal vznikat? A jak se rozvíjí dnes? Čím je tým vývojářů specifický? Toto a mnohem více se dozvíte v naší nové Autentické výzvě, kterou uvádí – jak je zvykem – Lubomír Novohradský, aneb CEO Autentických médií.
Článek je pouze shrnutím toho nejzajímavějšího z epizody podcastu. Pokud se chcete dozvědět více, neváhejte se podívat na Youtube video podcast.
Freelo pomáhá podnikatelům se posouvat
Pohlížejte na Freelo takto: v dnešní době existuje vysoká konkurence ve všech možných sférách podnikání. Proto je důležité, aby se firma zabývala růstem a dalšími důležitými věcmi, a zároveň aby co nejvíce věcí bylo zjenodušováno, zautomatizováno. Freelo se snaží maximálně usnadnit správu úkolů, kolaboraci apod. Mít všechny závazky sepsané přehledně na jednom místě je přínosné nejen pro efektivitu, ale i pro mental health.
Tento nástroj je vytvořen tak, aby uspokojil „procesní fanatiky“ (jak říká Dytrych) stejně dobře jako „bordeláře“. Je jednoduchý na používání, a přitom nabízí i pokročilé možnosti. Původně šlo o nástroj zaměřen na pomoc freelancerům (od toho právě „Freelo“), dnes se primárně soustředí na týmy. (Nicméně nic vám nebrání jej použít třeba i na rodinné/partnerské záležitosti.)
„Komunikace se stávajícími či potenciálními zákazníky pro mě není ztracený čas: nasaju jejich potřeby, problémy,…
Karel Dytrych
Přestože Karel Dytrych je „kapitánem“, přiznává, že bez svého týmu by rozhodně nástroj nedotáhl tam, kde je teď. Zdůrazňuje také, že nejde o kopii Basecampu ani ničeho podobného – nýbrž Freelo nabízí některé unikátní funkce.
Ve Freelu alkohol nehrozí
Vývojařská firma Freela je založena na pozitivních hodnotách a příjemné, volnější atmosféře. Tým se týdně schází a sdílí pracovní záležitosti, stejně tak se nezapomíná na teambuildingy, kterým ale vévodí aktivity zdravého životního stylu – žádný alkohol apod. Celkově Freelo dbá na health zaměstnanců.
„Jak se na výletech někdy bavíme o těch pracovních věcech, tak toho vymyslíme tolik, že nám to hrozně pomůže po návratu do kanceláře.“
Karel Dytrych
„Je to takové volnější, spíše o tom být spolu a tu práci zas tak neřešit“
Karel Dytrych
„Hrozně salátujeme … nebo si nedáváme flašku k narozeninám, ale spíš něco z BrainMarketu třeba.“
Karel Dytrych
„Všichni mají manuální zvedací stoly – na kličky, aby zapojovaly biceps.“
Karel Dytrych
Karel upozorňuje na důležitost podávání feedbacku – a to personalizovaným způsobem, aneb když o někom víme, že si vše bere osobně, kromě námětů ke zlepšení dbáme také na pochvalu; jinak zvyšujeme riziko syndromu vyhoření. U psané zpětné vazby hrozí misinterpratace, preferujeme proto „hlasovky“, videa či rovnou offline formu.
„U nás se pracovní den typicky skládá z 8 hodin, ale zároveň 3krát týdně dáváme hodinu na sport.“
Karel Dytrych
Jak tento mindset vznikl? Zřejmě to bude mít hodně spojitost s tím, že na počátku Freela stáli pouze tři človíčci – jak asi uhádnete, pozitivně naladění.
„Firemní hodnoty, které jdou od nás – zakladatelů – se snažíme vkládat do všeho.“
Karel Dytrych
„Můj velký trik, jak být pozitivní, je ten, že jsem od malička přirozeně permanentně v dobré náladě. (…) Je to mé vrozené postižení“
Karel Dytrych
Zároveň vizuály a celkový odlehčený „punč“ Freela vychází ze snahy se odlišit od obdobných nástrojů. (Ač tento „freestyle“ ne všichni klienti ocenili).
„Vy jste až podezřele happy firma.“
Lubomír Novohradský
Karel také věří, že kreativec i šéf se musí umět v práci odpoutat od případných problémů, které ho trápí v jiné životní oblasti.
„Měl by přijít do práce a usmívat se na ostatní, ty hořící baráky nechat za sebou; rozdávat pozitivní emoci..“
Karel Dytrych
Nikdo asi nechce dělat pro depresivního/vyhořelého/naštvaného šéfa.
Protože těch, co dělají na Freelu je jen cca 30, nikdo „se nezašije“ – nikdo nezneužívá dobroty firmy.
„Nedáváme tak důraz na čas, jako na cíle – ty monitorujeme u každého oddělení.“
Karel Dytrych
Na druhou stranu Karel chápe firmy, kde je to přísněji nastavené; třeba z toho důvodu, že jde o nějaký veliký projekt, „který asi nepůjde vybudovat v klídku, bez přesčasů“ – jako příklad uvádí Rohlík.
Nakonec, ví, že zatímco pro něj je Freelo srdcovka, spousta kolegů to vidí „jen jako job“; dbá proto na zajišťování vnější i vnitřní motivace, což je kontinuální proces – nicméně je to klíč nejen k tomu, jak se posunout a zůstat pozitivní v práci, ale i jak vůbec v té práci vydržet (bez vyhoření apod. nepříjemností).
„Musíš být schopen lidem odkomunikovat vizi tak silně, že je namotivuješ, aby v tom zůstali s tebou.“
Karel Dytrych
Má také připraveno spoustu tipů pro lidi, které práce až tolik nebaví. Třeba „Eat the Frog“, aneb udělat ten nejméně příjemný working task jako první úkol z celého pracovního dne.
Karel Dytrych podporuje Česko!
Ať už u nákupu potravin, nebo u stavby domu Karel Dytrych se snaží preferovat české firmy, a tím vyšvihnout náš HDP.
„Rád podpořím české podnikatele; díky tomu se tady všichni můžeme mít lépe.“
Karel Dytrych
Bohužel mezi českými firmami často panuje spíše závist, než spolupráce. Nicméně každý z nás může pomoci Česku, třeba jen obyčejným nákupem lokální zeleniny.
A nejdůležitější myšlenka pro podnikatele?
Ze začátku je podnikání nejobtížnější. Důležitá je proto vytrvalost a konzistence; dlouhodobost. Pak už máte „nějaké kostky, které můžete podle potřeby přesouvat a stavět na ně další.“ V souvislosti s tím musíme být připraveni vystoupit z naší komfortní zóny.
Která témata se řešila v podcast epizodě?
Během té třičtvrtě hodinky toho stihl Lubomír Novohradský s Karlem Dytrychem probrat požehnaně. Podívejte se na výčet hlavních probíraných témat:
Proč vzniklo Freelo + smysl Freela
Freelo jako pozitivní firma
Jak dávat zpětné vazby?
Jak se cítit lépe při práci?
Pozitivní firemní akce
Ideální délka pracovní doby + podpora zdraví v kanceláři
(Ne)produktivita zaměstnanců + Freelo feedbacky
Jak začít s Freelem? + Podpora CZ firem
Vztah se šéfem + práce jako koníček?
Motivace zaměstnanců
Něco o Karlu Dytrychovi
Karel Dytrych má nejen osobní web, ale i třeba podcast. Dále je kromě Freela zapojen do řady dalších projektů, včetně hlidam.to či saaskari.cz (ne, se světem hazardu to nemá nic společného). Samozřejmě jej naleznete také na Instagramu, Facebooku, LinkedInu a Twitteru – tedy na „X“. Nechybí ani třeba na portálech typu navolnenoze.cz. Občas také přispívá například na Medium nebo dělá lektořinu v Brainee.
Zkrátka digitální život má bohatý, ale – jak sám připomíná – nezapomíná ani na zdravý životní styl. A jeho firma na to očividně také nezapomíná…
Líbil se vám podcast s Karlem Dytrychem?
Tak co se podívat na další podcasty Autentických médií?