Něco málo o reklamní teorii…
„Reklama je všude, reklama je všechno. Abyste reklamu pochopili, musíte se reklamou stát.“
— Martin Mikyska
Reklama nás všechny každý den obklopuje a vyhnout se jí můžeme snad jedině ve spánku. Každý víme, kde na ni narazíme, čím nás třeba obtěžuje a proč máme chuť ji udělat jinak, aby třeba dávala větší smysl a vypadala aspoň trošku k světu. Pokud právě víříte touhou natočit reklamní kampaň jste na správném místě! Ale než se pořádně vrhneme k tomu, jak se takové reklamní video může natočit, podívejme se trochu na teorii…
Co to vlastně ta reklama je?
Stručně se jedná o neosobní prezentaci. Je to vesměs placená služba, do které klient vloží finance a tvůrce ji vytvoří (může se jednat o in-house reklamní oddělení ve firmě anebo agentura osloví produkci). Cílem reklamy je zprostředkovat informace a dostat je do povědomí diváka (respektive zákazníka), jednoduše tedy vytvořit povědomí, že značka existuje. Možná byste tomu nevěřili, ale značky si dokonce platí i místa v regálech.
Reklama má několik funkcí, může se jednat o marketingovou, která komunikuje přímo se zákazníkem, informativní, jež sděluje informace o produktu, ekonomická zvyšující poptávku po zboží, nebo sociální spoluvytvářející sociální hodnoty, což znamená, že se např. s produktem člověk nějak cítí nebo chová mezi lidmi.
Vývoj reklamy v dějinách
Letem světem projdeme historii reklamy, která ve své podstatě vznikla už velmi dávno za dob pravěku, kdy si tehdejší lidé vyměňovali to, co toho dne ukořistili, ale patří zde i pokřikování na tržnici ve starověkém Egyptě či první reklamní poutač. Díky knihtisku v 15. století vznikla tištěná reklama a ve 1. pol. 20. století rozhlas, a tudíž rozhlasová reklama. V 50. letech 20. století kvůli rozvoji televizního vysílání následovala reklama televizní. Na konec se zrozením internetu se v průběhu let proměnilo reklamní paradigma (nastavení reklamního světa) a vznikla nová média.
Reklama a její působení
Tvůrci s reklamou pracují na základě kladných asociací, tedy tak, abychom si k ní získali sympatie (pozitivní lidé, ideál krásy, lehké erotično…). Opakováním dochází k upevňování asociací k danému produktu. Sama osobě vyžaduje kreativní řešení, měla by totiž dokázat zaujmout v záplatě jiných reklam. Každá z nich může mít svůj cíl, některá chce informovat, jiná zase upoutat pozornost, ovlivnit chování, manipulovat. K častým prostředkům, které se v reklamě využívají je logická argumentace, působení na více smyslů, provokace, použití teorie hodnot a užití znalosti davového chování.
Základní dělení reklamy
Dokonce i pro reklamu existují kategorie pro zařazení. Jedná se například o primární reklamu, která zvyšuje povědomí o produktu bez ohledu na značku, třeba Klasa podporuje české produkty a nehledí na značku nebo Retro týden v Lidlu, který prezentuje několik produktů nezávislých na sobě. Selektivní reklama je už zaměřena konkrétní značku. Naopak sociální reklama upozorňuje na problémy ve společnosti (BESIP = autonehody). Další možnosti zahrnují mezipodnikovou, maloobchodní, místní, regionální nebo nekomerční.
Stručně jsme si tedy shrnuli, co to tedy reklama je a v některém z budoucích článků se můžete těšit na výtah toho, jak se taková reklama natáčí a co všechno za ní stojí v přípravných pracích. Pokud ale máte o reklamu pro váš „brand“ zájem, můžete nám kdykoliv napsat.