Osvětlení ve filmu
Důležitou roli v obraze hraje samozřejmě osvětlení. Člověk by ani neřekl kolik světel se například musí použít, aby vynikla běžná denní scéna, a proto si dneska něco k osvětlení povíme. Co to ale světlo vlastně je? Světlo označujeme jako neviditelné záření. Osvětlení zase jako to, co se odráží od povrchu a světelný zdroj jako něco, co světlo vydává. U světla určujeme intenzitu osvětlení, odkud svítí, teplotu, tvrdost či měkkost, zdroj světla (tedy zdali se jedná o umělé či přirozené) a jeho charakter.
Teplota chromatičnosti
Jedná se o barevný odstín bílého světla. Jednotka pro tuto veličinu se udává v kelvinech: 2 800 – 3 300 K vnímáme jako teplý odstín, 5 000 – 6 000 K je neutrální, ale 5 600 K je považováno za denní světlo. Kelvinů 6 000 a výš nám vytváří světlo studené. K získání této rozmanitosti můžeme sehnat třeba LED světla ve všech teplotách chromatičnosti.
Způsob zasvětlení
Dělíme jej na dva základní druhy, a to tvrdé a měkké světlo. Měkké poznáme podle toho, že je méně kontrastní a je bez ostrých stínů. Využívá se v TV pořadech, seriálech, zpravodajství. Tvrdé má zase vysoké kontrasty, vidíme ostré stíny. Jedná se o stylizovanou světelnou realitu, odvíjí se od filmového žánru, rozvíjí emoce, napětí a tajemno.
Světlo také dělíme na přirozené nebo umělé. Přirozený zdroj je vlastně přírodního úkazu, tudíž se jedná o slunce, oheň, měsíční svit či odraz na hladině vody. Intenzita světla se odvíjí podle času, období a také závisí na počasí. Převážně se čistě tento zdroj využívá u dokumentárních pořadů. Nevýhodou je, že nemůžeme měnit tvrdost, intenzitu ani tok zdroje. Dá se pouze změkčit pomocí odrazné desky a jiných příslušenství. Uměle vytvořená světelná realita vznikne za použití lamp, zářivek atd. Můžu u něj ovlivnit umístění a intenzitu. Umělé má své vlastní řazení, a to na konstrukci a kombinaci. První využívá pouze umělý zdroj a druhé spojuje umělé s přirozeným.
Osvětlovací technika
Vypišme si jen nějakou základní techniku, která by se vám mohla šiknout. Můžete si propůjčit LED panely, které se vyrábí v barevných teplotách 3 200 K až 5 600 K. Díky možnosti extrémně malých rozměrů jsou vhodné v podmínkách, kde není dostatek místa na jinou lampu, např. ideální pro nasvícení herce jedoucího v autě kde můžeme světlo umístit na stínítko. Keramické světlo je moderní keramická verze fresnelové lampy, která má barevnou teplotu 3 200 K a kvůli nízké hřejivosti je vhodné, stejně jako trubicové světlo, do studií. HMI výbojky mají barevnou teplotu 5 600 K (tzv. daylight) s velkým světelným výkonem. Díky barevné teplotě mají lepší (výraznější) osvětlení pleťovky a obecně způsobují méně šumu v obraze. Buďte opatrní na to, čím víc starší budete mít žárovku, jelikož se tím její barevná teplota posouvá blíže k zelenějším odstínům.
U světel nás zajímají tyto hodnoty:
- – výkon (ve wattech)
- – technologie
- – teplota chromatičnosti (v kelvinech)
- – tvrdost
- – charakteristika (zdali je světlo bodové nebo plošné)
Příslušenství pro osvětlení a stativy
Z příslušenství se vám může hodit expozimetr, i když s příchodem digitálních kamer, jejichž součástí je již zabudovaný expozimetr, se tento nástroj používá méně. Odrazná deska je ideální pro práci s nepřímým světlem. Vyrábí se v provedení: zlatá, stříbrná, bílá, černá a u filmu se nejčastěji používá nalepená na polystyrenových deskách. V některých případech postačí i samotný polystyrén. „Gaffa“ páska je textilní páska, která je univerzálním pomocníkem každého osvětlovače. Díky ní lze snadno na zemi vyznačit značky pro pohyb herce, přilepit kabely nebo odrazné plochy. Změkčovací filtry jsou podobné jako difúzní filtry. Hlavní rozdíl je v tom, že nevytvářejí tzv. efekt „mlžného oparu“, nerozptylují světlo po celé ploše záběru, neodstraňují příkré, strmé osvětlení. Změkčovací filtry rozostří obrysy předmětů, tedy světlo jemně rozptýlí a tím změkčují vzhled záběru a dodávají mu romantizující nádech. Barevný filtr je příslušenství objektivu sestávající z optického filtru, který je při fotografování vkládán do cesty světlu. Filtr může mít tvar čtverce nebo obdélníku, který se k fotoaparátu připevňuje pomocí speciálního držáku, nebo skleněného či plastového kruhu v kovové nebo plastové objímce se závitem, kterou lze našroubovat na objektiv.
K uchycení světel jsou vhodné klasické stativy pro běžně uchycení světel nebo základní stativ C-stand pro filmová světla. Dělá se v několika variantách, kdy v nejvyšší řadě jsou jednotlivé nohy vysouvací. Díky tomu je možné stativ umístit v nerovném terénu (např. na schodišti). Magic arm je kloubové rameno, které je možné upevnit v libovolné pozici v celém okruhu 360°. Rozpěrná tyč se využívá pro zavěšení světel na stropě, kdy přes tyč, která drží na dvou stěnách se přehodí např. lampy na šnůře či drátu.
Možností, jak zasvětlit snímek nebo jakou technologii použijete je mnoho. Osvětlovači tedy nejsou jen pouzí řemeslníci, ale umělci svého oboru znalí jak fyziky, tak i artistického aspektu své práce.