Seznámení se s profesí pomocného režiséra
Většina z nás tuší, jaká je náplň práce režiséra. Stručně se jedná o tvůrčí osobu, která zaštiťuje celou vizi díla a se svou špetkou talentu a znalostí v řemeslných dovednostech dokáže přeměnit text v obraz. Nicméně, co je však úkolem jeho pravé ruky, pomocného režiséra? Jedná se o komplexní profesy, kterou je skutečně těžké vykonávat, neboť musíte být obezřetní a velmi svědomití.
Kdo to je?
Pomocný režisér, taktéž pomocňák, 1st AD nebo 1. asistent režie je technickoorganizační pracovník štábu. Nemusí mít přímo režijní ambice, neboť jeho činnost není kreativní v tom uměleckém smyslu. Můžeme se domnívat, že by tvůrčí vize mohla narušit jeho práci. Samozřejmě kreativa v řešení problémů je určitě vítaná. Měl by být především vysoce organizovaný a schopen pracovat strukturovaně. Kromě toho, že musí být zodpovědný, nesmí být chaotický, umí si nastavit deadliny a zároveň je i naplnit. Měl by skvěle komunikovat s lidmi, umět je odhadnout a také být schopen řešit problémy i konflikty. Jako nikdo na place, hlavně on by si neměl nic brát osobně. Jedná vlastně o člověka, který popohání tempo na place a připomínkuje lidi, aby si pospíšili a naplnili plán. Nerozkazuje lidem, pod sebou má jen 2. asistenta režie a runnery. Obvykle takto koriguje režiséra, aby se nenechal unést a nezdržoval.
Zajímavost: Tato práce může být natolik náročná, že se na jednom velkém natáčení může vystřídat i deset pomocňáků, jen z toho důvodu, že nezvládali plnit svou funkci anebo toho na ně bylo moc.
Jeho práce od A do Z…
Spadá sice pod režijní složku, ale také velmi úzce komunikuje s produkčními. Nastupuje již ve fázi preprodukce, kdy je dokončen scénář. Zná ho podrobně, má ho i vysložkovaný, což znamená, že má ve speciálním programu k tomu uzpůsobeném vypsané rekvizity, herce, zvířata, lokace… a další důležité věci, které bude s produkcí zařizovat a dohlédne na to, že je vše v pořádku připraveno pro natáčení. Zároveň se také snaží naplnit požadavky režiséra, pokud je to v jeho schopnostech. Může dokonce vést casting a vybírat z mnoha herců užší výběr přímo pro režiséra dle jeho představy.
Vytváří sám anebo přímo s jejich asistencí natáčecí plán, stará se o denní dispozice i auto dispozice, aby měli všichni sepsáno, co se kde bude natáčet a jaký je plán dne. Natáčecí plán by měl být správně několik týdnů před natáčením a dispozice nejpozději den před natáčením a to do polední hodiny, neboť kdyby dispozice přišly třeba až večer, kostymérka by nestihla nachystat kostýmy a jiné.
Pro natáčecí den, zjišťuje požadavky štábu, kolik budou potřebovat času na to nachystat scénu, aby to mohl zaznamenat do natáčecího plánu. Na konci dne sestavuje denní zprávu, aby sepsal všechny informace ze dne, co se natočilo, kdo dorazil v kolik a co se mohlo případně pokazit a jak se situace vyřešila.
Pokud máme na natáčení komparz, režíruje jej, jelikož se režisér musí soustředit přímo na herce. Znamená to tedy, že skutečně zná požadavky režiséra a ví, co se ve scéně odehrává. Nicméně ve chvílích, kdy herci nehrají, může o ně pečovat a zařizovat jejich pohodlí, ale to obvykle deleguje na 2. asistenta režie.
Snad vám tedy byla práce pomocňáka o něco lépe přiblížena. Pro další zajímavé novinky nás sledujte Facebooku a LinkedInu. Těšíme se na vás!