Specifikum režie hudebního videa
Videoklip. Tedy kratší audiovizuální útvar zaznamenávající obvykle tři až pět minut scény s hudebním podkresem. Může být animovaný, hraný a mohou zde vystupovat herci anebo kapela. Má příběh nebo je to spletenec různých neslučitelných záběrů. Co je na něm však zajímavé je skutečnost, že ho nelze hodnotit podle toho, jak by měl správně vypadat. Je to zkrátka video (obvykle k popularizaci) skladby. Můžeme si ho každý natočit doma pro zábavu anebo amatérsky pro hudebníky, kteří nás osloví, protože se jim líbí naše kreativa. Videoklip by mohl dělat prakticky kdokoliv, kdo by si ho chtěl zkusit vytvořit. Ráda bych ho ale nějakým způsobem uchopila a podívala se na to, jak jej můžeme pojmout, když nevíme odkud začít a nechceme jen točit hezké záběry, ale dát jim i nějaký význam.
Vývojem se dá videoklip rozdělit do kategorií:
Máme zde PERFORMATIVNÍ, v němž vystupují přímo umělci. Nejedná se obvykle o herecký výkon, zpívají své písně a my můžeme sledovat záznamy koncertů (např. Sting – Panthéon-CMN) nebo i zkoušky.
V NARATIVNÍM málokdy vystupují zpěváci, neboť v příběhu napsaném pro píseň vystupují spíše herci (např. BANNERS – Shine A Light). Můžete mi však samozřejmě oponovat, že se nejedná o hrané dílo, kdyby byl videoklip animovaný…
To, co se nám těžce definuje je UMĚLECKÝ ZPŮSOB, u nějž můžu bagatelně prohlásit, že se jedná o sestřih záběrů, které působí nějakým dojmem a emocí. Představte si… Představte si cokoliv, myslete na něco hezkého, pak dojemného, smutného, něco co vás naštve, udělejte z toho koktejl a můžete mít videoklip (pokud to teda pro vás vyjadřuje danou hudbu). Zde lze jen dodat, že v kreativitě se meze nekladou.
Zajímavost: Revoluční videoklip vydala skupina Queen a nejedná se o nic jiného než Bohemian Rhapsody, která měla neuvěřitelných šest minut! Jeden z prvních velmi dlouhých videoklipů své doby. Byl velmi dlouhý i pro rádio.
Od stereotypů k tvůrčímu
Jakákoliv definice by byla vágní, neboť ve videoklipu můžeme dělat úplně cokoliv. Pokud by nám dala skupina či zpěvák, pro kterého tvoříme, volnou ruku, můžeme si prakticky usmyslet a natočit vše, na co máme (respektive klient má) finanční prostředky a co nám naše schopnosti dovolí. Svádí to však ale i k zarytým stereotypům, které si vybaví většina z nás, když na nějaký videoklip pomyslíme.
K těmto opakovaným výjevům může patřit například klasické bílé pozadí, na němž hudebníci vystupují (např. The Ting Tings – That’s Not My Name). Postupem času se přidala spousta libovolných barev anebo se celé video odehrává na greenscreenu (třeba i přiznaně s nadsázkou).
Oživením je jednoznačně pohyb, ale jako první nás přitom nejspíš napadne chůze zpěváka ke kameře anebo i jízda v autě, které jsou velmi repetitivní (příklad: Panic! At The Disco – High Hopes). Napadá mě, že i taneční kreace samotného zpěváka, který si v daný okamžik užívá života, okolní lidé jen přihlížejí a nechápou jeho chování, mi taktéž přijde jako opakující se motiv, který má výjimečně i závěr s pointou – to by sloužilo jako příjemné překvapení. Náhodu, co používají i „TikTok trendy“ je kamera kroužící kolem tanečníka. Působí to docela zajímavě, když se to umí použít, ale určitě je vhodné přidat k tomu něco navíc, aby se to „netočilo“ pořád kolem stejného, např. jako u videoklipu od Maroon 5 – Girls Like You.
I sexismus je poměrně často opakovaným, ačkoli dnes se na něj pohlíží trochu jinak. Například se schválně ukazovaly ženy a jejich těla tak, že by to dnes mnoho lidí mohlo prohlásit za nevhodné a čím víc se na toto téma poukazuje, nejspíš se i méně s touto obvyklostí setkáme. Ale někdo z vás třeba zná americké raperky, které dají různým slovům a tělům místo na výsluní.
A na závěr videoklipy s příběhem… Aneb tak krátký útvar si žádá i krátké sdělení. Velmi povedený narativní videoklip je za mě Happier – Marshmello ft. Bastille. Můžete namítat, že Happier nese prostý příběh, který je snadno pochopitelný a nejspíš nás na něm nic nepřekvapí. Je však opravdu krásný (pravděpodobně nás i zahřeje na srdci a rozesmutní na konci), a hlavně svou jednoduchostí a tématem ho nejen všichni pochopí, ale s narativem se i ztotožní. Dále videoklip Take On Me – a-ha, který je skrz kreslenou animaci a hrané pasáže poměrně originální i bez ohledu na svou dobu, ve které musel být při nejmenším inovativní.
SHRNUTÍ – Když točíme videoklip, držme se rad:
- – Znát dobře píseň, kterou chce skupina/zpěvák videoklipem promovat.
- – Na jaké lidi cílíme nebo lépe řečeno na koho cílí hudba a další specifika k osobnostem kapely.
- – Jakou formu videoklipu použijeme s ohledem na to, kteří lidé to uvidí.
- – Často videoklipy používají pastiš – tedy napodobení jiného uměleckého díla – ale funguje jen tehdy, když diváci původní dílo poznají.
Je však neskutečně těžké, přijít na trh s něčím, co zde ještě nebylo. Proto byste k vaší nabídce měli patřit i vy a vaše myšlenky, názory, zájmy, a to co právě díky sobě dokážete vytvořit jedině vy.